Belgium magyar szemmel

Most egy kicsit komolyabb hangvételű (nem) és témájú írás következik, ami az alapvető különségeket fogja latolgatni a belga és magyar mindennapok között ( dobálózhatnék társadalmi- szociális különbözőségekkel, de minek? 😀 )

French vs Dutch.

Nem fogok történelem órát tartani a belga hogyisvoltról 1. mert rég volt, 2. mert lusta vagyok Wikipédiázni, de lényeg a lényeg, hogy nyelvterületileg két részre van oszolva (#grammaratitsfinest), francia Dél meg hollan Észak (WWWOOOOOWWW), valahogy így:

A gép Brüsszeltől délre, Charleroi-ban tett le, amit az előzetes elvárásaim szerint “SÁRLÖROJ” helyett “SHÁRLEROÁ”-nak kell ejteni, remélem ez már indikatív arra nézve, hogy bizony-bizony ez már Wallónia… 😀

A reptéren mindenki franciaiul hablatyolt, ami megnehezítette a kávévételt, mert azt hittem mindenki szerelmes belém… 😀 (franci- szerelem nyelve. DUUUhh ééérteeed 😉 )

Aztán ugye megindultunk Ghentbe, és mikor itt letett minket a busz, már ezen a nyárs krákogáshoz hasonlítható nyelven kezdett el mindenki hadoválni. Jöttek itt a random egymásmögé pakolt betűikkel, és elvárták, hogy értsük meg őket… először azt hittem, véletlen Németországban ébredtem, de nem(azért a német még mindig undorítóbb nyelv, a német csaj Melanie is egyetért… 😀 ). Kell egy kis idő amíg rááll az ember füle és akkor egész szépnek is hallható… 😀

Szupermarketekben mindenhol csak holland és francia nyelven van felírva minden a címkékre, így basically fuckup az egész vásárlás, ha nem ismerek meg valami márkát, vagy ilyesmi.

Bicikli

Az első és legszembetűnőbb különbség városkép ügyileg, hogybármerre tekint az egyszerű magyargyerek, mindenütt:

Bicikli-Bicikli-Bicikli-Bicikli-Bicikli

Ja meg egy kis bicikli, vagy kerékpár csupa Í-vel…

Először kb feldolgozhatatlan. Az egész város teljesen kerékpárbarát, már-már a közlekedési rendszer is a kétkerekűek köré van építve. Teljesen felborul a közlekedési tápláléklánc.

  1. Bicikli
  2. autó
  3. tömegközlekedés
  4. gyalogos

Igen szegény gyalogosok itt is a tápláléklánc alján kell, hogy tengesség nyomorult életüket. Én személyszerint még mindig nem élem ezt a bicikli dolgot, mert retekszar az idő, de egész iparág épült ki az emberek bicikliellátására. Kerékpárbolt, kerékpárszervíz(mobil változat- egyetemen minden kedden kitelepül az egyik cég bicajt fabrikálni), kerékpárkölcsönző( fullos kerékpár 60€ kaució-25€ bérleti díj 10€ bizti 6 hónapra…)

csak a szemléltetés végett:

 

A képen jól látszik a másik szembetűnő dolog, a dekoratív magyar lányok teljes hiánya… 😀

Árak

A második és talán legfájóbb dolog, az árak. Moderált étel és italfogyasztással(moderált az nálam a 2400–2600 kcal-t jelent)is simán eltapsolsz 50–60 €-t hetente, ami jelenleg a teljes inventorym, amíg nemjön az ösztöndíj ami kb n+1 hét és n nagyobbegyenlő, mint 2. Namindegy. Van ugye a híres bigmac-teszt, ami úgyméri egy-egy ország vásárlóerőparitását, hogy mennyibe fáj egy mekis bigmac. Mivel annyira nem érzem a mekit, így én egy más, de hasonlóképpen összehasonlítható matériát vettem alapul, mégpedi az IKEA húsgolyókat.

gombócka itthon: kb 3€ kint 7.40€

 

Ja, úgyhogy elég parán durva árak vannak. És mivel az euró, mint kisebb mértékegységgel operáló pénznem, könnyen abba a hitbe tud ejteni, hogy jaj nem is költöttem sokat, aztán dirr kibasztál 2 298,82 jómagyar forintot az ablakon gombóckára. Ez egy kicsit feltudja baszni az embert, éppen ezért nem is erőltetem ezt a fejben konvertálgatós flesst, csak elengedem :D.

Egyébként, ha az ember odafigyel az akciókra, és alapélelmiszereket vesz akkor egész jól kilehet jönni. A tojás meglepően olcsó, 1,19€ 12db L-es (!), illetve az itteni láncok is pörgetik az alsópolcos, sajátmárkázós flesst, abból is kilehet fogni egy-két egész optimális dolgot. Ha meleget is akar enni a Milán , a sulimenza kb egész jó árban van a maga €3,70-ével, nagyon olcsóbban saját kaját sem hozol ki, amiben van hús is. Szóval, ha vaskalaposan spúroskodik az ember,de azért enni is akar, napi 5€-ből kb egész jól el lehet vegetálni.

Tömegközlekedés

A tömegközlekedés nagyon-nagyon-nagyon drága. Ha az ember valami fogyatékkal él és úgy dönt, hogy egy útra vesz jegyet, az 3€-ba fáj. Ha 10-alkalmas jegyet vált az emberlánya, akkor 14€-t kell fizetni, ami azért még mindig 1,40€/utazás. Ami mondjuk jó, hogy ha egyszer “lyukasztasz”, akkor 60pig érvényes a jegy(bár más is így menne… :DDD ). Van ilyen Fizzy Pazz nevű, trendi fiataloknak szóló apámfasza, ami egy korlátlan diákbérlet, de 25€ az is basszameg egy hónapra… lehoz. Otthon lehet hogy szar a minőség, és nincs fűtés és/vagy Wifi a villamoson, de legalább cirka 12€-ért utazok végtelenet. Arról nem is beszélve, hogy ezek a belgák nem túl dolgos gyerekek, így éjjelegykor megállnak tömegközlekedni… 😀 Illetve nem is járnak olyan sűrűn a járatok, mint a Kárpát-Medence ékszerdobozában, A Kelet Párizsában… Pedig Ghent azért nem egy apró város, kicsit nagyobb mint kecsó (kb + 50k lakos), de azért ilyen csillagászati árak mellett elvárná az ember, hogy legyen éjjel is vmi…

Sejtésem szerint mindenkinek fenntarthatóbb az, hogy kerékpárral járja a nép az utcákat, lévén a kerékpárút nem akkora kiadás a vársovezetésnek, mint egy teljes tömegközlekedési hálózat, ezért gondolom direkt felülvannak pozicionálva az árak, hogy pozitívan ösztönözzék a lakosságot.

Taxii(nem a film)

A taxik itt még a jóöreg pre-regulációs pesti időkre emlékeztetnek a “tesó, mennyié’ dobol haza?” különböző nyelvű változataival lehet operálni. Általában a bulinegyedből egy hazautat meglehet úszni 11–15 € között, ami gecisok persze, de egy 30p-es gyaloglásért cserében az általában esős/hideg/szar időben eléggé opportunity cost… pláne 4-gyel osztva 2,53–3,75€ közé jön ki. :D. Uber van, de igazából nincs, mert ittis forradnak a taxisok, meg még az államapparátus sem döntötte el, hogy miafasz legyen. #21stcenturyproblems…

terroristáskodáskodások

Elvileg Belgia-szerte 2, Brüsszelben 3-as szintű terrorkészültség van. Ez abban nyilvánul meg, hogy Charleroi-ba érkezve zöldsitykás katonák masíroztak a terminálban töltött gépkarabéllyal a mellükön. Az egyik katona forma szerintem enyhén szociopata volt, az ujját a ravaszon tartotta végig(a többiek csak a mellükre fektették a kezüket), konkrétan azt vártam mikor soroz bele a tömegbe unalomból vagy false alarm-ra… na mindegy, szóval nem igazán megnyugtatóak.

de az embereken nem érződik, hogy be lennének darázva, legalábbis itt Ghentben annyira nincs para, de azért egy random allahuakbár videót nem indítanék el egyik közterületen sem, biztos ami biztos, félve a nyilvános meglincseléstől és minden kellemetlen velejárójától…

egyéb Basic cuccok.

A szupermarketek általában szétszopatnak, egy-egy üzlet/lánc (Okay! pl.) NEM FOGAD EL MASTERCARDOT!!! Még múltkor olvastam portfolion, hogy a magyarok viszonylag előre vannak haladva (grammar again) POS-terminál ügyileg, hát azt kell mondjam, ja.

A Sör gecijó, és boltban nem is olyan drága. Az itteni borsodi a Jupiler, csak kb 3000,000,000x finomabbb, kb mindenhol megtalálható legalább 0,33-as dobozos kiszerelésbem, meaning ujságárus/starbucks stb… #alkoholistanépség.

Mivel ez itt az előrehaladott nyugat, és ide még nem jutott el az unortodox gazdaságpolitika, mint olyan, így boltban lehet cigit kapni, mindenféle államilag szabályzott miujságok helyett, illetve a Környezetvédelem jegyében mielőtt fizetsz, megkérdezik, hogy “ugyan kell-e a blokk, hülyegyerek/lány?”, amire ha nem a válaszod általában ki se nyomtatják. Otthon meg rommábünteti a NAV a szegény környezetvédő, elnyugatiasodott nyugatialuljárós kínaiárusbácsit/nénit mert nem ad számlát/blokkot… Hát komolyan… 😀

azért végül ez sem lett olyan komoly, mint terveztem, de hát jóvanezígyno’.

Megint,

A Milán.

Advertisements

One Comment Add yours

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s